FINGERPRINTS IN HET DEVENTER RAAMWERK



Jahaa, hij hangt! In de zomer van 2014 ben ik op een zaterdagochtend in de rij gaan zitten om mijn vingerafdruk af te geven voor 'het Deventer Raamwerk.' Een kunstproject van Loes ten Anscher voor het nieuwe stadhuis in Deventer. 2000 mensen van de gemeente Deventer waren speciaal hiervoor geselecteerd, maar helaas was ik buiten de boot gevallen. Gelukkig werden er nog 300 extra gevraagd, mits je daarvoor bereid was in de rij te gaan liggen.
Dus ik op zaterdagochtend op mijn fietsje naar het grote kerkhof in Deventer. (al denkend: straks zit ik daar in mijn eentje / of zitten er al 300 man). Maar, ik was nummer acht! De eerste had er al om half vijf gezeten (!). Een opgetrommelde vriendin en een super leuk gratis aangeboden ontbijtje later mochten we onze vingerafdruk afgeven. En nu is het zover! Er is een metalen raamwerk van gemaakt en hij hangt, samen met 2299 anderen in het nieuwe stadhuis. Eind maart mocht ik alvast een kijkje nemen om te zien waar hij is komen te hangen.



Statige bestuurlijke kopstukken prijken vaak aan de muren van overheidsgebouwen. Niet in het Deventer Stadhuiskwartier. Juist de gewone Deventenaar krijgt hier een prominente plek. Beeldend kunstenaar Loes ten Anscher nodigt 2300 Deventenaren uit om een vinger- of teenafdruk te schenken aan haar project Deventer Raamwerk.De vingerafdrukken krijgen een plek in de raamwerken van het Stadhuiskwartier. Gegoten in aluminium en omlijst door eikenhouten vensters. Geen enkel raamwerk is hetzelfde. (Deventer Stadhuiskwartier)



Mooi toch? 16 en 17 april is het stadhuiskwartier voor iedereen toegankelijk. Tip: bekijk ook deze prachtige making of:




In 2014 I got the opportunity to give a fingerprint for an artwork in our new town hall. The artwork was an idea of artist Loes ten Anscher. While 2000 people of my municipality were specially selected, I was not. But when they needed a 300 extra people/fingerpints, they offered an extra opportunity. So on a saturday morning, I got in line, in the hope that I could leave a fingerprint. Luckily, I was number 8 when I arrived. Right in time for an extra free breakfast, and to enlist a friend.
Last saturday, everyone who'd participated in the project, was invited to the new town hall, to see where our fingerprint was hanging. Wat a nice result. Here's a sneak preview. 


[foto's: what rose likes; video's via Loes ten Anscher]

Comments

Popular Posts